Total de visualitzacions de pàgina:

dimarts, 29 de març del 2016

ESTACIÓ DEL NORD

L'estació del Nord de Terrassa, esta situada al capdamunt del carrer del Nord la Terra. L'antic edifici de l'estació ocupa una plaça anomenada plaça de l'Estació del Nord, a dia d'avui segueix expenent bitllets de tren, alhora que permet l'accés a la nova estació subterrània, està envoltada per un giravolt en el que conflueixen el passeig Vint-i-dos de juliol, el carrer de la Independència, el carrer de Cervantes, el carrer del Mas Adei i el Carrer del Nord.

Estació del Nord de Terrassa, vista des de l'inici del carrer del Nord.
Foto, AF Jordi Plana.

L'antiga estació del Nord va ser inaugurada l'any 1856 quan va entrar en funcionament el tram de ferrocarril Barcelona, Terrassa, Manresa, construït per la Companyia del Ferrocarril de Saragossa a Barcelona i durant el quart mandat de l'alcalde de Terrassa Miquel Vinyals i Galí (16-01-54 al 25-10-56). Avui dia l'estació del Nord (estació de Terrassa per ADIF) forma part de la línia Barcelona-Manresa-Lleida i a l'estació tenen parada trens de la línia R4 de Rodalies de Catalunya i de la línia R12 dels serveis regionals de Rodalies de Catalunya, ferrocarrils operats per Renfe Operadora.

Façana principal de l'Estació del Nord. Foto, AF Jordi Plana.

L'estació se la coneix popularment com l'estació del Nord, ja que originàriament formava part de la Companyia dels Camins de Ferro del Nord d'Espanya.

L'edifici actual (de l'inici del segle XX) de l'estació, és un edifici aïllat format per un volum central de dues plantes i dues ales laterals simètriques en relació al volum central, la planta baixa per la seva façana principal presenta tres obertures en el cos central, la del mig correspon a una porta d'accés i les dues a banda i banda d'aquesta corresponen a dues finestres, en cada una de les ales laterals d'aquesta façana hi ha tres obertures més. Totes les obertures, en aquesta façana de la planta baixa són en arc de mig punt. Totes les façanes són d'estuc imitant carreus, de color gris en les zones angulars, sòcols, i de pedra en brancals i arcs de les portes i finestres.

 Ala esquerra de l'Estació del Nord. Foto, AF Jordi Plana.

La façana lateral esquerra presenta dues obertures en arc de mig punt que corresponen a dues portes d'accés. La façana lateral de la dreta presenta també dues obertures en arc de mig punt que corresponen en aquest cas a dues finestres. La façana de tota la planta baixa està estucada de color beix molt clar, imitant línies de carreus, i els elements que presenten relleu estan pintats de color gris. Al centre d'aquesta façana un rectangle de rajoles de ceràmica indiquen el nom de l'estació: Terrassa, el mateix esquema es repeteix a la façana de l'ala dreta.


Ala dreta de l'Estació del Nord. Foto, AF Jordi Plana.

El cos central presenta un segon pis que té tres obertures a la façana principal (a l'estació antiga era la façana que donava a les andanes) i tres més a la façana que dóna al carrer del Nord. Aquestes sis finestres són en arc de mig punt i amb baranes de balustres. Totes les façanes estan coronades per una cornisa motllurada, sostinguda per mènsules neoclàssiques sobre una línia d'imposta, tan la façana principal com la posterior presenten dos rosetons sobre la cornisa profusament decorats. Les teulades dels tres volums que configuren l'edifici són a quatre aigües.

 Detall del segon pis del cos central. Foto, AF Jordi Plana.

El dia 29 de maig de 1994, durant el mandat de l'alcalde de Terrassa, Manuel Royes i Vila, va ser inaugurada la nova estació subterrània i tot seguit varen començar les obres per suprimir les vies de la superfície, aquest fet va produir una gran transformació del passeig Vint-i-dos de juliol. El dia 29 de juliol de 2015, durant el mandat de l'alcalde Jordi Ballart i Pastor, va inaugurar-se la connexió amb l'estació anomenada Terrassa Estació del Nord (Intercanviador FGC-RENFE).

Terrassa Estació Nord (Intercanviador FGC-RENFE)

Tots aquests canvis van portar a un rentat de cara de l'antiga estació i la construcció de nous accessos a les andanes subterrànies. Aquest any l'Estació del Nord complirà 160 anys d'activitat ininterrompuda des de la seva inauguració. Aquesta estació de ferrocarril ha tingut una gran importància en el desenvolupament del sector tèxtil terrassenc, per conseqüència en el creixement demogràfic i el progrés econòmic de la ciutat de Terrassa, a la que Alfons II atorgaria el títol de ciutat l'any l'any 1877.

 Escala d'accés a les andanes de la nova estació subterrània.
Foto, AF Jordi Plana.

Detall del sostre de l'edifici de l'Estació del Nord. Foto, AF Jordi Plana.

 Detall del vestíbul de l'Estació del Nord. Foto, AF Jordi Plana.

Al vestíbul de l'Estació poden comprar-se bitllets a les taquilles o mitjançant màquines expenedores, també podem prendre un cafè a la cafeteria de l'estació: L'Antica Stazione.


Detall del sistema d'il·luminació elèctric, els capitells de les columnes
de ferro colat i el rètol de la cafeteria. Foto, AF Jordi Plana.

 Plaques commemoratives del centenari i dels cent cinquantè 
aniversari de la inauguració de l'estació.
Foto, AF Jordi Plana. 
L'edifici d'estil eclèctic va ser construït a l'inici del segle XX, segueix les tendències de les estacions de l'època. Cal remarcar l'excel·lent rehabilitació de l'estació realitzada per Renfe i com s'han conservat tots els elements arquitectònics exteriors i interiors de l'edifici, que han sobreviscut a més de cent anys d'ús continuat.

L'edifici està protegit com a bé d'interès local. Identificador: IPAC 28078.
GL 41º 34' 11,4'' N - 2º 00' 51,43 E. TERRASSA

TERRASSA UNA CIUTAT PER CONÈIXER I PER GAUDIR-LA

Jordi Plana i Nieto
Regidor de l'Excel·lentíssim
Ajuntament de Terrassa 1987 - 2011

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada