Total de visualitzacions de pàgina:

dilluns, 19 de setembre del 2016

PASSEIG VINT-I-DOS DE JULIOL

El Passeig vint-i-dos de Juliol té el seu inici a la cruïlla amb el carrer Felip II i acaba en la cruïlla amb el carrer Joaquim Vayreda, segueix en gran part les vies dels Ferrocarrils del Nord (desmuntades l'any 1994), és un dels carrers més llargs de Terrassa, que divideixen la ciutat en dues de llevant a ponent. Aquest passeig, porta aquest nom com a homenatge als fets que varen passar a Terrassa emmarcats dins de la tercera guerra Carlista de l'any 1872. El dia 22 de juliol de l'any 1872, un escamot carlí de 600 homes arribaren a la ciutat en un tren que els va deixar a l'Estació dels Ferrocarrils del Nord, que no tenia una imatge molt diferent al de l'edifici actual (s'ha conservat l'antic edifici i l'estació actual és subterrània). En baixar del tren, els 600 homes comandats pel general Joan Castells i Rosell, es dividiren en dos grups.

Passeig vint-i-dos de Juliol. Foto, AF Jordi Plana.

Els 600 homes, segons les fonts 500, comandats pel general carlí Joan Castells, es dividiren en dos grups, com ja hem comentat, un dels grups va baixar cap el centre de la ciutat pel carrer Mas Adey i l'altre pel carrer del Nord, aquest es va dirigir cap el Ajuntament de Terrassa. La intenció de l'escamot de Joan Castells era recaptar la contribució terrassenca per sufragar la tercera carlinada. En arribar a l'Ajuntament de Terrassa,  el varen assaltar, perquè les autoritats de la vila es van negar al pagament de la contribució. Els assaltants varen obtenir un botí de 600 pessetes. Els assaltants van perdre set homes i els defensors de l'Ajuntament dos: Jaume Jover i Marquet (tinent d'alcalde) i Valentí Alagorda i Mas que eren a l'Ajuntament per protegir les arques municipals. Els dos herois terrassencs tenen un monument situat a la plaça Joan Miró dedicat a la seva memòria. A partir de l'any 1939 després de la Guerra Civil, l' Ajuntament franquista va canviar el nom de molts carrers amb noms de persones del règim.

Estació dels Ferrocarrils del Nord. Foto, AF Jordi Plana.





El Passeig del vint-i-dos de Juliol, l'any 1900 anava des de l'estació dels Ferrocarrils del Nord fins a la carretera de Castellar i amb el temps arribaria a la riera de les Arenes. L'any 1940, l'Ajuntament de Terrassa presidit per l'alcalde Joaquim Amat i Llopart (06/09/1940 - 08/09/1945), pren l'acord el dia set de novembre, per canviar el nom del Passeig, pel nom d'Herois de Codo, en record dels combatents franquistes que varen lluitar a la Serra de Codo, entre els que varen morir alguns terrassencs franquistes.

A la cruïlla entre el Passeig vint-i-dos de Juliol i la carretera de Castellar, trobem el monument dedicat a la dona treballadora, obra de l'escultor valencià Andreu Alfaro i Hernàdez (València, 5 d'agost de 1929 - València 13 de desembre de 2012), considerat un dels referents de l'escultura dels Països catalans i bon amic del cantant de Xàtiva, Raimon.

Monument a la Dona Treballadora, d'Andreu Alfaro. Cruïlla Vint-i-dos
de Juliol-carretera de Castellar. Foto, AF Jordi Plana.

Donem mitja volta i baixem pel Passeig del vint-i-dos de Juliol fins arribar al punt en el que el Passeig talla a torrent Monner i al carrer Puig i Cadafalch, a l'esquerra de la cruïlla ens trobem amb el conjunt escultòric, Relacions de l'Espai, obra de l'escultor terrassenc Àngel Màdico.

 Relacions de l'Espai, autor Àngel Màdico. Foto, AF Jordi Plana.

 A la segona meitat del segle XIX, el Passeig no era ni tan sols un carrer, només hi havia les cases que l'Antoni Barata va fer construir l'any 1877 i un camp que era propietat d'en Pere Ventalló.

El dia set de novembre de l'any 1940, dia del que ja hem fet referència, en el mateix ple de l'Ajuntament de Terrassa, la Corporació municipal també decidí canviar el nom del Passeig vint-i-dos de Juliol en el tram que va des de l'Estació del Nord a la cruïlla amb el carrer de Cervantes, pel nom d'Espinosa de los Monteros (vila de la província de Burgos, que es va significar en la Guerra Civil pel bàndol franquista).

 Avinguda vint-i-dos de Juliol, per sota passa el ferrocarril del Nord.
Foto, AF Jordi Plana.

Amb l'arribada dels ajuntaments democràtics, l'Ajuntament de Terrassa presidit per l'alcalde Manuel Royes i Vila, retornà al Passeig, en tota la seva longitud, l'antic nom que tenia abans del règim franquista: Passeig vint-i-dos de Juliol. L'any 1994, un cop inaugurada l'estació subterrània, sota l'antiga estació, comencen les obres per eliminar les vies del tren de la superfície, un cop eliminades l'Avinguda 22 de Juliol s'esdevindrà un veritable passeig des del monument a la Dona treballadora fins l'edifici del Condicionament Terrassenc, punt en que el  ferrocarril torna a sortir a la superfície per passar per sobre de la Rambla d'Ègara gràcies a un pont de formigó.

Pont de la RENFE sobre la Rambla d'Ègara. Foto, AF Jordi Plana.

L'any 1906, un grup d'industrials terrassencs interessats per la qualitat dels seus productes, la certificació i els projectes d'investigació en la indústria tèxtil llanera, decideixen fundar una associació per ajudar a la competitivitat de les indústries llaneres que varen anomenar Acondicionamiento Tarrassense. L'edifici principal té la façana en el Passeig 22 de Juliol, núm 216. L'edifici d'estil modernista, va ser bastit per l'arquitecte Lluís Muncunill i Parellada l'any1916.

Condicionament Terrassenc, Façana del Passeig 22 de Juliol.
Foto, AF Jordi Plana.

L'any 1881 és comença a construir el Vapor Galí, la construcció de la fàbrica obliga a obrir un carrer paral·lel a la via del tren que avui va des del Passeig de les Lletres fins a la Rambla d'Ègara, d'aquesta manera el Passeig vint-i-dos de Juliol es configura com un passeig de dos sentits amb les vies del tren al mig. L'any 1940 es construeixen els edificis de la fàbrica Torredemer, que havia estat situada a la cantonada del Passeig 22 de Juliol amb el Passeig de les Lletres.

 Passeig 22 de Juliol, imatge des del monument de la Dona
treballadora. Al fons de la imatge, la muntanya de Montserrat.
Foto, AF Jordi Plana.
 
El 27 de gener de l'any 1881, l'Ajuntament de Terrassa presidit per l'alcalde Isidre Torres i Falguera (23/05/1880 - 01/07/1881), acordà plantar arbres  davant les cases del Barata. El dia 22 de novembre del 1883, l'Ajuntament de Terrassa presidit per l'alcalde Joaquim Marinel·lo Bosch  (01/07/1883 - 01/07/1885), va acordà posar-hi el nom de  Passeig 22 de Juliol que abans en deien carrer del Ferrocarril.

L'any 1894, els veïns del barri de Sant Pere, demanaren la construcció d'un pas de carro per sota de la via, pas que va ser suprimit amb el soterrament de les vies del tren.

Facultat d'Òptica i Optometria de la UPC. Foto, AF Jordi Plana.

A la cantonada entre els carrers Violinista Vellsolà i Passeig 22 de Juliol hi ha l'edifici de la Facultat d'Òptica i Optometria de Terrassa. La FOOT situada al Campus de Terrassa, pertany a la Universitat Politècnica de Catalunya. Actualment el nombre d'alumnes és d'uns 500. En el primer cicle s'imparteixen els estudis de Graduat en Òptica i Optometria. En el segon cicle, s'imparteixen els estudis oficials de Màster Universitari en Optometria i Ciències de la Visió. La Foot és col·laboradora amb la ONG, Òptics x mÒn i amb la Càtedra Unesco sobre, Visió i desenvolupament, concedida a la UPC el 5 de març de 2002.

Monument a la Dona treballadora, vist des del mig del Passeig 22
de Juliol, Foto AF Jordi Plana.

 GL

INICI
Passeig 22 de Juliol - c/ Felip II, 41º 33' 51'' N - 1º 59' 37'' E. TERRASSA
FINAL
Passeig 22 de Juliol- c/ Joaquim Vayreda, 41º 34' 3'' N - 2º 02' 30' E. TERRASSA

TERRASSA UNA CIUTAT PER CONÈIXER I PER GAUDIR-LA

Jordi Plana i Nieto
Regidor de l'Excel·lentíssim
Ajuntament de Terrassa, 1987 - 2011

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada