Total de visualitzacions de pàgina:

dimarts, 4 de novembre del 2025

CARRER DEL VALL

El carrer del Vall de Terrassa, té el seu inici al carrer de la Rutlla i el final al Portal de Sant Rocc i am cantonades amb els carrers de Jaume Canterer, carrer del Col·legi i carrer de la Cisterna. Entrant pel carrer de la Rutlla destaquen dos edificis, a la dreta l'edifici de l'antiga oficina núm. 1 de la Caixa de Terrassa, i a l'esquerra la Casa Jover, un dels edificis més antics de Terrassa.

Detall de la casa Jover, cantonada del carrer del Vall i carrer de la

Rutlla. Foto, AF Jordi Plana i Nieto. (IMG 10491 - 30/10/2025)

Detall de l'antiga oficina núm. 1 de la desapareguda Caixa de Terrassa.

Foto, AF Jordi Plana i Nieto. (IMG 10492 - 30/10/2025)

Recorregut del carrer del Vall de Terrassa. Font Google Maps

CARRER DEL VALL L'ANY 1900

Aquest nom fa pensar que en aquell indret hi havia hagut part del circuit o perímetre de l'antic Vall, que donava a fora del mur fortificat de la vila. Fins l'any 1918, no hi havia ni una travessia, des de la Rutlla al carrer de la Cisterna i encara el carrer es corbat, ço que fa creure més l'existència de les mu-ralles en aquell lloc. En la façana de la casa número 44, hi ha les dates 1772 i 1827. Un document del 1600, diu: ((Sobre una peça de terra, la qual està situada en lo territori de la vila de Terrassa en el lloc dit Les Parelladas, que avui s'anomena lo carrer del Vall i s'estén des dels valls de la vila on avui és lo carrer envers migjorn fins a un camp que fou de Mateu Vinyals, sobre del qual poc a se han edificades cases que treuen porta al carrer de la Rutlla.» 

El dia 5 de juny de l'any 1918, l'Ajuntament acordà adquirir la casa número 33 del carrer del Vall, propietat de Francesc Ballber i Montserrat, per 13.000 pessetes per obrir i fer comunicació amb el carrer del Col·legi. En aquell carrer el 30 juliol de 1879 s'inaugurà el Cercle Republicà, Democràtic i Federal. El «9 de gener 1888, el Cercle Artístic. Els dos van desaparèixer 1 ara hi ha el Col·legi de les Germanes Carmelites inaugurat ^l 26 de març 1922(Font: Els carrers de Terrassa  l'any 1900, pàg 162, Baltasar Ragón)

ACTUALITAT 

Caminem des del carrer de la Rutlla en direcció al Portal de Sant Roc, a la dreta hi ha la cruïlla amb el carrer de Joaquim Canterer i passada aquesta, en el núm 21, trobem l'Escola Vedruna Vall Terrassa.

Detall de la façana de l'Escola Vedruna Vall de Terrassa. Foto AF

Jordi Plana i Nieto. (IMG 10494 - 30/10/2025)

L'escola Vedruna la Vall Terrassa, està ubicada al carrer del Vall, núm. 21 de Terrassa, Districte I, barri Centre, codi postal 08221. És una escola concertada amb 160 anys d'història i amb un gran arrelament a la nostra ciutat.

L'escola fou fundada l'any 1856, durant el mandat de l'alcalde de Terrassa Miquel Vinyals i Galí (16/01/1854 - 25/10/1856). Té el seu origen en la petició de l'Ajuntament de Terrassa i el prior de la parròquia del Sant Esperit, Francesc Casals, al Rei Ferran VII. El projecte de construcció finalitza el 14 de juliol de 1856. L'escola és dirigida per la germana Paula del Puig, el mateix any 1856. A partir de l'any 1879, les germanes carmelites de la caritat, centren la seva activitat exclusivament en la branca educativa, activitat que ha perdurat fins el dia d'avui.

Seguim caminant en direcció al Portal de Sant Roc i la plaça Clavé, travessem la cruïlla amb el carrer del Col·legi i en el núm 37 trobem la casa natal de l'Abat Marcet.

La casa natal de l'Abat Marcet, està situada en el núm. 37 del carrer del Vall, barri Centre del Districte I  de Terrassa. La casa presenta una planta rectangular de l'amplada de dos casals, de planta baixa i dos pisos. Actualment la planta baixa presenta dues portes, a l'esquerra la porta del garatge i a la dreta la porta d'accés als dos pisos, aquesta és de ferro forjat. Entre les dues portes s'observa el plafó ceràmic amb el text: AQUÍ NASQUÉ ANTONI MARIA MARCET I POAL ABAT DE MONTSERRAT 9 JULIOL 1978.

Casa natal de l'Abat Marcet. Foto, AF Jordi Plana i Nieto. (IMG 

10438 - 13/09/2025)

Seguim caminant en direcció a la plaça Clavé i el Portal de Sant Roc, just a la cantonada entre la Plaça Clavé i el carrer del Vall, hi ha l'edifici residencial Font Batallé.

Aquest edifici de planta baixa més cinc, fou dissenyat per l'arquitecte terrassenc, Ignasi Escudé i Gibert. L'edifici fou promocionat per l'industrial terrassenc Font Batallé, propietari del magatzem tèxtil Font Batallé. L'edifici d'ús residencial està situat a la cantonada entre el carrer Major i el carrer del Vall, amb la façana principal i porta d'accés, situada al Portal de Sant Roc, barri Centre del Districte I de Terrassa.

Detall edifici Font Batallé, cantonada carrer del Vall - carrer Major i 

Plaça Clavé. Foto, AF Jordi Plana i Nieto. (IMG 10492 - 16/09/2025)

GL
 
Carrer del Vall - carre de la Rutlla 41º32'42.83''N -  2º 00' 39.11'' E. TERRASSA
Carrer Major-Portal de Sant Roc 41º33''39.46'' N - 2º00'32.23''E
 
TERRASSA - VALLÈS OCCIDENTAL - CATALUNYA
 
TERRASSA UNA CIUTAT PER CONÈIXER-LA I PER GAUDIR-LA
 
Jordi Plana i Nieto
Regidor de l'Excel·lentíssim
Ajuntament de Terrassa 
1987 - 2011
 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada